Què vol dir que una Ampa o Afa té activitat econòmica?

S’entén qualsevol activitat o servei pel qual l’Ampa o Afa fa un cobrament o pagament ja sigui per la gestió del menjador escolar i les activitats extraescolars mitjançant una empresa de serveis o amb contractació directa del personal.
Les quotes de soci no estan definides con activitat o servei, i per tant, no són considerades com a activitat econòmica.
Atenció: Si l’empresa d’activitats o menjador és la que fa el cobrament del rebut directament als pares i no ho fa en nom de l’AMPA o AFA, aquesta no té activitat econòmica i no ha de declarar res.

És el mateix presentar impostos que estar obligat a tributar?

No és el mateix:
-presentar un impost vol dir omplir el model d’Hisenda independentment de si ens pertoca pagar o no.
-tributar per un impost vol dir pagar l’import corresponent al model d’aquest impost.

Totes les Ampa i Afa han de presentar impostos?

L’AMPA ha de tenir en compte algunes gestions i procediments en la seva declaració.
Totes les Ampa i Afa han d’omplir el model censal 036 fent constar el representant de l’Ampa o Afa per obtenir un NIF.
Si a més tenen activitat econòmica s’han de donar d’alta del IAE mitjançant el mateix model censal 036.
També estaran obligades a presentar el model 347 en el cas que rebin una subvenció, ajut o hagin fet pagament a un tercer o proveïdor per un import superior a 3005,06 eur. en un any i per cadascun d’ells. Es tracta només d’una declaració informativa de les operacions que en cap cas suposa un pagament.
(veure més endavant en funció de la tipologia d’Ampa o Afa si cal presentar també Impost de Societats, IVA, IRPF i presentar llibres comptables al Registre d’Associacions).

Quan les Ampa o Afa han de liquidar IVA?

Des de l’1 de gener de 2015 les activitats exemptes de liquidar IVA per a totes les Ampa o Afa són:

-Menjador escolar per a tots els nens i joves menors de 25 anys.

-Activitats extraescolars.

-Activitats esportives.

La resta d’activitats sí han de liquidar IVA. Posem per exemple:

-Llibres de text.

-Venda de xandalls.

-Material escolar.

L’Ampa o Afa que gestiona el menjador escolar o fa activitats extraescolars o esportives ha de fer Impost de Societats?

Aquestes activitats són considerades com a rendes no exemptes a l’hora de complir els requisits per el qual es demana la presentació d’aquest impost. És per això que cal tenir-ho en compte per a saber si l’Ampa o Afa compleix els tres requisits per tenir l’exempció de l’impost.

Si no és així, recordant que calen els tres requisits i no només un d’ells, haurà de fer l’Impost de Societats.

Els tres supòsits són:

-que tinguin ingressos que no superin els 75.000 euros anuals.

-que tinguin ingressos de menys de 2000 € anuals de rendes no exemptes.

-que totes les seves rendes no exemptes estiguin sotmeses a retenció (bàsicament interessos bancaris i lloguers).

Si un dels 3 casos no es compleix hauran de fer Impost de Societats. .

És per això que en la majoria dels casos les Ampa o Afa amb gestió de menjador o extraescolars estan obligades a la presentació d’aquest impost.

En la presentació de l’Impost han d’incloure tant les rendes no exemptes com les exemptes.

Que són rendes exemptes per al còmput a l'hora de presentar l’Impost de Societats i que són rendes exemptes a l'hora de tributar IVA.

Cal no confondre rendes exemptes per a cadascun dels models a presentar.

A l’hora de la presentació de l’Impost de Societats computa com a renda exempta les quotes de socis, les subvencions i les donacions.

En la presentació de l’Impost de Societats computa com a renda no exempta els ingressos pel pagament de la quota del menjador, activitats extraescolars i activitats esportives que superen els 2000 eur anuals.

És per això, que en la majoria dels casos les AMPA amb gestió de menjador o extraescolars estan obligades a la presentació d’aquest impost.

En canvi, a partir del 1 de gener de 2015 els ingressos pel pagament de la quota del menjador, les activitats extraescolars i les activitats esportives estan exemptes de fer liquidació d’IVA.

Quines Ampa o Afa estan obligades a presentar l’Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF)?

Les Ampa i Afa que han de fer pagaments a professionals o tenen contractat personal directament han de liquidar la retenció de l’IRPF corresponent.

Quan les Ampa i Afa contractin personal els han de retenir un percentatge de la seva retribució en concepte de retenció d’IRPF. El percentatge és variable i es calcula en funció de l’import percebut i la situació personal de cada treballador.

Quan es contracten professionals autònoms com pot ser, per exemple, un ponent per a una xerrada, la seva factura ja vindrà amb la retenció d’IRPF que li pertoca.

En ambdues situacions serà necessari presentar els models d’IRPF corresponents.